martes, 21 de diciembre de 2010

Algú em pot contestar aquesta pregunta? Per qué els immigrants incivics han de ser tractats i castigats de forma diferent a com ho son els nostres propis incivics i gamberros? No es poden aplicar les mateixes normes i lleis contra les mostres de incivisme a les ciutats ? Es que no tenim la tira de incivics rossets i maleducats ben nostrats, fills d' aqui, en els nostres propìs barris? I no hi ha normes i lleis per a tot aquell que trenca la convivencia amb actes inadequats? Sis plau, que algu m´ho expliqui bé, per que sona molt malament.

LET US BEGIN: Sobre la derrota i la represa

LET US BEGIN: Sobre la derrota i la represa

sábado, 20 de noviembre de 2010

El llibre de l'Isidre Molas

He llegit i rellegit el llibre de L'isidre Molas sobre la seva estada a la pressó. Però es molt mes que un relat. Personalment m'ha portat a la memoria aquells anys de dolor ialhora d'entusiasme que varen ser unics . I m'ha aclarit on estava jo situada - mai ho vaig saber bé, de tant clandestins que erem- i ara he entes que estava a la orla quén diu ell. Jo treballava al SUT que haviem conquerit entrant en el SEU : preparavem camps de treball, seminaris . Jo n'era la Secretaria i el jefe, que sempre rondinava i neguitos, em trocva a altes hores de la nit..., era ni mes ni menys que en Vicens Navarro. No mes sé que jo treballava molt i ell parlava molt. " i ho dic amb tot l'afecte que li tinc. Sin acritú...
He d'agrai a l'Isidre que , en retrospectiva, m'hagi permes entendre millor on era jo. Em va quedar de tot plegat una idea nebulosa que no he aclarit fins fa ben poc. I m`ha animat a reenprendre les meves prò`pies vivències, que com a dona, resulten ser, en part iguals i en part ben diferen
ts...

De la ràbia a laconstrucció

Vet aqui que no parem de coneixer vulneracions dels drets humans. Es com una pluja que cau constantment. Es una gran cosa que ens anem enterant del que passa. Però el risc es de caure en una mena de impotència, o de cinisme, o de sentiment de incapacitat en front de tot allò que ens indigna. La pregunta , i jo que puc fer? arriva un moment que ens pot summergir en la tristesa. I abandonar.
He pensat dues coses . Una: que els que tant sols critiquen, o que per ser justa, ho critiquen tot, no van bé. Perquè la vida sencera esta plena , t¡ho miris per on t´ho miris, de dificultats, injusticies, etc. Pero la injusticia mes grossa es no veure que la vida s'aguanta perque també hi ha molta creació, molta cooperació i molta acció positiva, s'en digui amor o empatia o com es vulgui ( tal com assenyalen les meves amigues Montse Moreno I genoveva Sastre en el seu ultim llibre) . Assenyalar sempre i tamt sols el que no va com una unica postura, ens fa mal a totrs.
Segona cosa, cap la possibilitat de transformar la ira, la rabia, la rebeldia absolutament legitima i legitimada, en possibilitat de crear: paraules , obres, escrits, estuds, dibuixos, pelicules que donin mom , expressin i conformin una aproximacio menys confosa que la que neix de la rabia que es sempre informe. Vet aqui el que penso que seria bo que aprenguessim a fer. I aixo requereix un esforç personal i intransferible, una elaboració interna que ningu pot fer en el noistre lloc. No ens vindra de fora. Som responsables de transformar la ira , la indignació en formes de construcció. Si no ho fem no ens podem queixar. Tinc un exemple a casa. Vegeu la pelicula de l'Oriol : Les ombres , que es passara al Festival Internacional de Drets Humans de Santa Coloma el dia 11 de desembre. Es una peli que neix de la seva indignació- indignacio tossudament treballada durant 4 anys.

lunes, 15 de noviembre de 2010

URBSOCIAL Cohesion social

1
AGENDA URBsociAL SITGES 2010
Las instituciones organizadoras del primer encuentro URBsociAL, Diálogo Euro-Latinoamericano sobre Cohesión Social y Políticas Públicas Locales que se ha celebrado en Sitges, Barcelona, durante los días 20, 21 y 22 de octubre de 2010, en el marco del programa URB AL III, elevan a la opinión pública las siguientes constataciones, recomendaciones y compromisos que conforman la Agenda URBsociAL Sitges 2010, recogiendo las aportaciones de los más de 350 participantes procedentes de 22 países latinoamericanos y de la Unión Europea, entre los que cabe destacar la presencia de 50 cargos electos locales y regionales, que han asistido a dicho encuentro.
C O N S T A T A C I O N E S
La presente es una crisis de carácter global. Afecta en mayor o menor medida a todos los continentes y regiones y tiene múltiples manifestaciones. Estamos frente a una crisis económica (no sólo financiera, también de modelo productivo), una crisis medioambiental (tanto por el agotamiento de los recursos naturales como por el cambio climático) e incluso una crisis societal y cultural producto de las profundas transformaciones que están experimentando los modelos al uso.
La dimensión de esta crisis, así como su velocidad y transformación constante, provoca un creciente malestar que se evidencia tanto en el tejido social, a través de la desigualdad, la exclusión social, la intolerancia o la perdida del sentido de pertenencia a una comunidad, como en los distintos niveles del gobierno, que ven mermadas sus capacidades para hacer frente a los nuevos cambios y enfrentados al desafío de generar nuevos modelos de intervención.
Se hace patente en consecuencia la dificultad para dar respuesta a los retos actuales de la sociedad a través de políticas públicas de tipo tradicional. En dicho contexto, se realza el valor de nuevas apuestas de intervención pública que se llevan a cabo desde instancias sub-estatales basadas en conceptos tales como la proximidad, la subsidiariedad, la innovación, la competitividad territorial o la gestión relacional. Estamos ante un verdadero banco de pruebas de iniciativas de desarrollo endógeno que pueden responder a las necesidades que las políticas públicas nacionales no pueden satisfacer por si solas.
Una de las paradojas más flagrantes de la presente crisis es que la brecha entre crecimiento económico y desarrollo se hace cada vez más profunda. En este contexto, la cohesión social emerge como un horizonte de referencia necesario; sin una sociedad cohesionada, con niveles de equidad suficientes y con un proyecto colectivo sólido y plenamente compartido resulta difícil avanzar en otros frentes. De ahí su particular vinculación con lo local.
2
Lo local, por otra parte, ya no es sólo un escenario en el que se manifiestan inequívocamente problemas que responden a lógicas globales. También ha demostrado con efectividad sus cualidades como laboratorio de soluciones adecuadas para dichos problemas, particularmente en América Latina, a pesar de la existencia de procesos de descentralización todavía no cumplidos o mal diseñados.
La descentralización es un factor clave para favorecer la emergencia de fórmulas de gobierno y de provisión de servicios públicos socialmente eficientes que además amplía la esfera del control ciudadano sobre los asuntos públicos. Sin embargo, la completa materialización de las promesas asociadas a la descentralización requiere también descentralización fiscal, políticas tributarias adecuadas y la posibilidad de recaudar por parte de los gobiernos locales.
El diálogo entre poderes locales de ambas regiones genera indiscutible valor añadido más allá del intercambio de buenas prácticas y la transferencia de metodologías y procedimientos. Permite seguir avanzando en el proceso de generación de herramientas básicas para hacer frente a los nuevos retos de los gobiernos locales en lo relativo a la innovación, la captación de oportunidades y talentos y a la proyección exterior de las ciudades. También permite afianzar las cada vez más frecuentes e intensas relaciones de cooperación descentralizada entre gobiernos subestatales de ambas regiones como las que desde 1995 incentiva el programa URB-AL, que ha logrado convertirse en un marco de referencia indispensable para la cooperación horizontal entre homólogos.
Frente a la creciente desafección de la ciudadanía hacia la política, lo local posee hoy un valor indiscutible para intentar vencer la desconfianza y reforzar o incluso reconstruir su propia legitimidad, a condición de situar en el centro de su acción política la vertebración del tejido social y la construcción de ciudadanía mediante nuevas formas de participación. El tradicional paradigma de la “visión de estado” debe ser complementario de fórmulas más innovadoras y estratégicas que pivoten sobre la articulación de los diferentes niveles de gobierno que permita poner en valor lo mejor de cada uno de ellos. En este sentido, desde lo local y lo regional se está en condiciones de aportar una “visión de sociedad”, producto del diálogo permanente y estructurado con la ciudadanía, superadora de la creciente tendencia a que quienes fijen la agenda sean los medios de comunicación, los lobbies y grupos de presión.
En lo que al diálogo entre la Unión Europea y América Latina se refiere, la cohesión social se ha constituido en una de las prioridades de la agenda bi-regional. Ello no obstante, hoy día se acusa por parte de la Unión Europea una marcada tendencia a relegar la cohesión social a posiciones de menor prioridad, tal como se desprende de la reciente Comunicación de la Comisión Europea al Parlamento y al Consejo La Unión Europea y América Latina: Una asociación de actores globales (septiembre 2009).
3
R E C O M E N D A C I O N E S
Construcción de ciudadanía y cohesión social local
La cohesión social requiere formas de gobernar que orienten la acción pública hacia la generación de complicidades sociales en pos de la definición y consecución de objetivos comunes. Tales complicidades no serán posibles sin la existencia de una ciudadanía activa, organizada y comprometida con el proyecto compartido. Y la existencia de esta depende en gran parte de la estructura de derechos y de la infraestructura jurídico-institucional necesaria para asegurar la plena vigencia de los mismos así como la gestión democrática de los conflictos. El proceso de construcción ciudadana, como garante y motor de una democracia de calidad requiere, por tanto, la adopción de la cohesión social como principio orientador de la acción pública.
La construcción de ciudadanía activa y la generación de cohesión social requieren una gran coherencia (tanto vertical como horizontal) entre distintas esferas de política pública que surgen de las distintas áreas de gobierno. Ello, a su vez, requiere propiciar la creación de mecanismos de diálogo y concertación permanente entre los distintos niveles de gobierno que intervienen en un territorio determinado.
También requieren impulsar estilos de políticas públicas que incentiven procesos de construcción ciudadano autónomo del poder público, recuperar el sentido de lo público (que no es sólo lo estatal), así como construir una nueva correlación entre el estado, el mercado y la sociedad basada en la perspectiva del desarrollo endógeno y sustentable. Especialmente desde lo local, el impulso a la complementariedad entre actores, programas, acciones y operaciones en marcha debe mejorar la coordinación interinstitucional, generar sinergias y concentrar esfuerzos y recursos, así como buscar soluciones posibles a problemas comunes.
La construcción de ciudadanía activa y la generación de cohesión social requieren propiciar la creación de mecanismos de diálogo y concertación permanente entre los distintos niveles de gobierno que intervienen en un territorio determinado.
Resulta fundamental continuar promoviendo espacios para la construcción de nuevos liderazgos públicos, en la línea de la Iniciativa para el liderazgo y la calidad de la democracia en América Latina (LIDERA) promovida por la Fundación Internacional e Iberoamericana de Administración y Políticas Públicas (FIIAPP).
Es preciso incidir de manera específica en el desarrollo de plataformas e iniciativas orientadas a la promoción de la ciudadanía, el empoderamiento y el liderazgo entre la población femenina. Iniciativas como el Centro
4
Eurolatinamericano de Formación Política “Mujeres y Ciudad,” surgido en el seno de URB AL II pueden ser una buena pauta en este sentido.
Pobreza, desigualdad y cohesión social local
El crecimiento económico no es sinónimo de desarrollo ni garantía de cohesión social. La adopción de la cohesión social como principio orientador de la acción pública provee una buena cobertura política para la construcción de capacidades y de nuevas modalidades de intervención pública destinadas a enfrentar los problemas de exclusión social, pobreza y desigualdad asociados al modelo de desarrollo todavía vigente. Por lo mismo, la cohesión social se puede transformar en un importante factor de desarrollo de los territorios y de mejora de la calidad de vida de sus ciudadanos.
Si bien el posible impacto del mundo local respecto de la solución de los fenómenos de exclusión social, pobreza y desigualdad no puede sino ser limitado, los gobiernos locales tienen un rol privilegiado a cumplir si aspiran a convertirse en un nodo de coordinación de actores (públicos y privados, domésticos e internacionales) que operan en el territorio y de acciones que estos llevan a cabo para impactar favorablemente sobre estos problemas. La construcción de sinergias entre actores y acciones y su alineamiento con las prioridades y características del territorio son condiciones necesarias para el éxito en estas materias.
La disminución de la pobreza requiere actuar sobre los mecanismos de reproducción y transmisión intergeneracional de la desigualdad. En este mismo sentido, construir puentes entre los ámbitos de la educación y el empleo sigue siendo una asignatura pendiente. Cuestiones como la escasa eficiencia y eficacia de la mayor parte de sistemas educativos formales, el elevado número de deserciones a edades tempranas o la baja competencia en capacidades y habilidades básicas de quienes culminan su trayecto educativo siguen afectando de forma desigual a los distintos grupos sociales, alimentando la paradoja de que la educación provoque brechas cada vez mayores entre pobres y ricos en lugar de contribuir por nivelación a la corrección de la desigualdad.
Persisten y aumentan asimismo las inequidades producto de la desigualdad de género. Si por una parte la pobreza femenina se asocia a fenómenos como las economías doméstica, informal y sumergida, buena parte de los nuevos fenómenos migratorios entre Latinoamérica y Europa inciden desigualmente en la población de ambos sexos, provocando una importante desestructuración de las tramas familiares y sociales tradicionales. Crear mejores condiciones para el emprendedurismo entre las mujeres, así como trabajar en la formalización de los nichos de ocupación informal entre la población femenina, constituyen también tareas importantes.
Entre las nuevas desigualdades que contribuyen a la falta de cohesión social cabe destacar la cultural. A diferencia de otros factores externos, la descohesión producto de la inseguridad cultural fractura a los grupos desde su
5
interior, desde su estructura identitaria, y compromete su capacidad de reacción sobre la base de la acción cooperativa, las alianzas y el diálogo. El reconocimiento, ingrediente fundamental de la seguridad cultural, junto con la presencia en la narrativa -la incorporación de lo particular al imaginario compartido- constituyen elementos nucleares para las dinámicas de cohesión social en las ciudades. Instrumentos como la Agenda 21 de la Cultura, suscrita a día de hoy por un amplio número de ciudades europeas y latinoamericanas, constituyen un buen ejemplo de aquello que desde la cultura puede hacerse en aras de la cohesión y el desarrollo.
Combatir la desigualdad y erradicar la pobreza requiere no sólo herramientas de diagnóstico fiables y efectivas, sino también medidas avanzadas en la gestión del suelo, el acceso a la propiedad del mismo, la fiscalidad o el acceso a nuevos sistemas de crédito. Medidas que requieren una mejor coordinación entre las distintas políticas sectoriales y una articulación interinstitucional más efectiva.
Migraciones y cohesión social local
Las migraciones son un fenómeno de naturaleza global y esto plantea retos importantes de conexión y articulación del nivel local de gobierno con el nivel nacional y el internacional.
El fenómeno migratorio requiere y permite volver la mirada sobre cuestiones de diseño y alcance de las políticas públicas y de los servicios públicos. La adopción de la cohesión social como principio orientador de la acción pública facilita dicho ejercicio ya que permite vincularlo explícitamente con el desafío de incrementar el sentido de pertenencia, crear dinámicas que favorezcan la inclusión social, y la igualdad en el acceso a los servicios públicos.
El fenómeno migratorio es un hecho histórico que se remonta a tiempos inmemoriales. Históricamente, la relación de las sociedades con este fenómeno ha ido evolucionando. Las sociedades expulsoras de ayer pueden haber devenido las sociedades receptoras de hoy o viceversa. El carácter simultáneo de sociedades expulsoras y receptoras genera una serie de retos importantes para sus autoridades gubernamentales locales.
Los movimientos migratorios a gran escala, tanto entre América Latina y Europa como en el seno de dichas regiones y de los países que las componen constituyen uno de los fenómenos sociales y económicos más significativos de este inicio de milenio. Las migraciones, percibidas generalmente como amenazas de naturaleza distinta tanto por parte de los territorios de emisión como por parte de los territorios de acogida, pueden y deben convertirse en una oportunidad. Para ello, es necesario reconocer sus aportaciones fundamentales en aspectos tales como el incremento de la diversidad, la provisión de capital social y cultural, el estímulo de las capacidades emprendedoras y/o la apertura de nuevas posibilidades para la cooperación
6
desde una lógica de desarrollo compartido que tenga también en cuenta la pérdida de capital humano, social y cultural que padecen los lugares de origen, la doble sensación de extrañamiento que habitualmente experimentan los emigrantes o la necesidad de dispensar atenciones especiales a quienes no pudiendo emigrar se quedan en sus lugares de origen en una especie de situación de “vivir para mientras”.
Tal multiplicidad de temas ligados a las migraciones requiere tender puentes entre los lugares de procedencia y los lugares de acogida, algo para lo que los gobiernos y las sociedades locales están particularmente bien dotados. Puentes que se establezcan sobre nuevas lógicas de cooperación descentralizada, basados en la transferencia de conocimientos y buenas prácticas, en el aprovechamiento de las oportunidades que ofrece la existencia de comunidades de residentes en los respectivos países o en la dimensión “transnacional” de las migraciones contemporáneas, cuyos protagonistas conservan un contacto intenso con sus territorios de origen mediante las nuevas tecnologías, la transferencia regular de dinero e incluso con frecuentes viajes de ida y vuelta.
En clave de género, las migraciones femeninas entre América Latina y Europa poseen unas características particulares. Reviste un interés especial la “cadena de cuidados” que se genera cuando mujeres latinoamericanas jóvenes emigran a Europa para hacerse cargo de ancianos y niños europeos, lo que implica que sus hijos queden a cargo de las mujeres mayores en su país de origen y, al mismo tiempo, se convierten en un recurso que hace posible la emancipación de las mujeres europeas. De ahí la importancia de la promoción de las mujeres inmigrantes, dándoles a conocer sus derechos e incorporando mecanismos para su participación en la sociedad de acogida.
Una dimensión fundamental de una ciudad inclusiva, estriba en desarrollar las posibilidades que ofrece un diseño adecuado del espacio público como lugar de acogida capaz de desarrollar nuevas formas de convivencia y como escenario para la representación simbólica de eventuales conflictos, a condición de que dichos espacios públicos se proyecten con visión de futuro y sean planificados estratégicamente articulando tanto los actores como los recursos.
Los gobiernos locales están particularmente bien dotados para desarrollar una serie de políticas de protección de inmigrantes que incorpore de lleno el hecho migratorio a la acción de gobierno:
o (En origen): información, asesoramiento y acompañamiento antes de la partida
o (En destino): políticas de acogida y servicios básicos en materia de salud, educación, empleo y seguridad social; promoción de la interculturalidad
o (retorno): políticas de re-incorporación a la sociedad de origen
7
Cambio climático, crisis ambiental y cohesión social local
El cambio climático no es un problema estrictamente ambiental sino uno que tiene importantes aristas sociales, económicas y políticas. Su abordaje requiere una mirada relacional. La adopción de la cohesión social como principio orientador de la acción pública provee una buena cobertura política para ello.
El abordaje de la crisis ambiental ligada al cambio climático requiere abordar estas problemáticas en tanto fenómenos globales y en tanto fenómenos locales simultáneamente.
Los gobiernos locales tienen un rol a jugar tanto en la lucha contra el cambio climático, la mitigación del mismo como en la adaptación a sus consecuencias. Dado que los gobiernos locales europeos se han centrado más en la mitigación de sus efectos y los gobiernos locales latinoamericanos han priorizado el tema de la adaptación a sus consecuencias, hay mucho margen para el aprendizaje mutuo y el trabajo conjunto entre gobiernos de ambas regiones.
El cambio climático es un problema que debe ser abordado mediante coordinación múltiple entre actores, territorios y políticas, introduciendo elementos de gobernanza multinivel tanto horizontal como vertical.
La crisis ambiental derivada del cambio climático y la importancia de adquirir progresiva conciencia y adoptar medidas en aras de un desarrollo sustentable quizás sea uno de los ejemplos más elocuentes de cómo problemas inequívocamente globales sólo pueden ser solventados satisfactoriamente desde abordajes marcadamente locales. Iniciativas como el Pacto de Alcaldes por una Energía Sostenible Local, en el contexto europeo, demuestran claramente las oportunidades de una intervención basada no sólo en la acción, sino también en las potencialidades del “pensar localmente”.
Abordar desde lo local la nueva coyuntura medioambiental con mínimas garantías de éxito depende de voluntades y liderazgos políticos y requiere apostar por la complementariedad de las agendas e invertir en el desarrollo de nuevas capacidades técnicas así como innovar en los procedimientos jurídicos y administrativos de forma de adaptarlos a la naturaleza dinámica del fenómeno a enfrentar. La articulación entre voluntad política y capacidad técnica es también un tema clave.
Esta crisis abre oportunidades para nuevos negocios verdes y nuevas actividades económicas relacionadas con las energías renovables, emprendimientos difíciles de deslocalizar y altamente incorporables a cadenas de valor en las que las micro y pequeñas empresas radicadas en el territorio local encuentren su lugar.
Frente a la potencial tendencia de que una parte de la ciudadanía viva las consecuencias de las nuevas políticas medioambientales como un deterioro de su calidad de vida, es preciso el desarrollo de nuevas formas de pedagogía
8
ciudadana que fomenten cambios en los hábitos de consumos, producción y distribución tanto individuales como colectivos. En este sentido, los gobiernos locales pueden dar ejemplo a través de la gestión de sus propias instituciones desde una óptica ambiental, así como en su reracionamiento con sus proveedores y empresas con las que trabajan.
Competitividad territorial y cohesión social local
La competitividad territorial es la resultante de un vasto conjunto de decisiones públicas y privadas. La adopción de la cohesión social como principio orientador de la acción pública permite generar políticas integrales que vinculen competitividad con las temáticas de bienestar ciudadano, inclusión social a través del empleo, lucha contra las brechas interterritoriales, articulación multinivel y políticas fiscales no regresivas que sean capaces de nivelar „hacia arriba‟ el terreno económico y social. Dicho conjunto de políticas no sólo generan desarrollo territorial y social inclusivo y sostenible sino que permiten construir identidad territorial, generar espacios de gobernanza colaborativa, realzar el sentido de legitimidad de los gobiernos y de pertenencia de la ciudadanía. Dicho conjunto de políticas, por otra parte, requiere (y facilita la permanente generación) de liderazgos políticos innovadores.
Es preciso movilizar todos los recursos institucionales disponibles para construir estrategias de potenciación del territorio basadas en la planificación estratégica, la gobernanza multinivel, el principio de subsidiariedad y la concertación entre los diferentes niveles institucionales. Una lógica basada en el territorio de proximidad como principio rector de la intervención por parte de los diferentes niveles de gobierno, en una suerte de aproximación a un “estado territorial” en cierta medida inédito, debería construir puntos de encuentro y de concertación que redunden en beneficio de todos, avanzando visiones de futuro y horizontes de referencia compartidos.
La apuesta por la innovación tecnológica constituye uno de los pilares de una nueva competitividad de los territorios. En este sentido resulta estratégica la construcción de alianzas entre gobiernos locales, universidades y empresas (la „triple hélice‟).
Hoy en día las ciudades, además de apostar por la competitividad en términos absolutos, intentan ser competitivas en relación con otras ciudades de su entorno inmediato o de su misma tipología, aprovechando oportunidades como los grandes eventos deportivos y culturales, exposiciones internacionales y capitalidades diversas, e implementando estrategias de marca ciudad, city branding, etc. El legítimo aprovechamiento de las oportunidades en términos de competitividad internacional debe armonizarse necesariamente con la atención a las necesidades de la ciudadanía en clave interna, evitando en lo posible lo que Krugman define como “la peligrosa obsesión de la competitividad”. Ciudades europeas como Lille y Barcelona, o ciudades latinoamericanas como
9
Medellín y Montevideo, constituyen un buen ejemplo de cómo articular adecuadamente visibilidad y proximidad, proyección y cohesión social.
C O M P R O M I S O S
Las instituciones organizadoras de este Primer Diálogo Euro-Latinoamericano sobre Cohesión Social y Políticas Públicas Locales se comprometen a difundir la presente Agenda URBsocial Sitges 2010 y a promover la adhesión a la misma de los gobiernos locales de Europa y de América Latina a través de las asociaciones y redes que los representan.
Asimismo, se hará llegar la presente Agenda URBsocial Sitges 2010 a los gobiernos nacionales y a los organismos internacionales y de forma muy especial a las instituciones de la Unión Europea, con el propósito de incidir en la elaboración de otras agendas.
Por otra parte, las instituciones organizadoras promoverán los esfuerzos de complementariedad entre los distintos programas de cooperación internacional orientados al fomento de la cohesión social (EUROsociAL, programas de la SEGIB, etc.)
Finalmente, se garantizará el seguimiento y la evaluación de las recomendaciones contenidas en la presente Agenda URBsocial Sitges 2010 por parte de sus organizadores, presentándose sus resultados en el segundo diálogo que tendrá lugar en la ciudad de Rosario (Santa Fe, Argentina) durante el año 2011.

sábado, 13 de noviembre de 2010

Ombres socials i violència

Adjunto part del esquema de la Ponencia que vaig presentar a les Jornades sobre Violencia masclista organitzades per l'Ajuntament de Mataró.

Resum Ponència “Les ombres socials” Mª Dolors Renau

Jornades sobre Violència masclista. Mataró novembre 2010

1. El sentit ùltim del contingut d’aquestes Jornades es manifestar el nexe existent entre la vida social, els seus productes culturals, els discursos implícits, els estereotips persistents i la violència especifica contra les dones. Es tracta de fer evident que la violència masclista no apareix tant sols en forma individual, no es tant sols manifestació d’una patologia personal, sinó que te arrels pregones en els valors, els costums que informen tota la nostra vida social.

2. Les desigualtats i l’opressió sobre les dones son realitats universals i històriques. Prenen formes diverses a tot arreu, però estem en front d’un fet que tant sols es va transformant en la mesura que s’avença en la democràcia, en el desenvolupament dels drets humans i en l’esforç explícit positiu per a que els drets de les dones siguin entesos com a Drets humans. Es un treball de “ construcció” que ha de remoure bastants obstacles.

3. Les paraules “ ombres socials “ expressen molt bé la situació actual. De lent pas de l’obscuritat a la visibilitat. I també de la indefinició, la barreja, la manca de perfils clars que envolten les mil maneres d’actuar amb violència contra les dones.

4. Cal diferenciar “ violència “ de agressivitat; en el segon cas es tracta d’un sentiment molt comú a tothom. Parlem de violència quan s’ataca la integritat física, psicològica d’un ésser humà o de molts éssers humans. En el límit la substància mateixa de la guerra es la violència i n'es l’exemple mes clar. Destruir l’altre es l’objectiu.

5. Pero hi ha violència estructural que conforma les desigualtats, hi ha violència simbòlica, hi ha violència física. El nostre es un mon violent que tendeix a resoldre els conflictes mitjançant l’ús de la força.

6. El pitjor es que aquesta violència està “naturalitzada”, “culturalitzada” (se’ns explica la historia com a grans gestes violentes…), justificada en pro de grans paraules. Estem immersos en aquesta “ cultura”. I la violència contra les dones no es mes que una manifestació d’aquesta “ cultura” envers la part mes fràgil de la humanitat. Que reafirma, a mes la pretesa virilitat dels barons i els reassegura en el seu paper patriarcal. El pensament, les lleis, l’explicació de la història s’ha fet sense la veu pública de les dones. No han dit com volien allò que depassava el mon privat i que es el que tenim en comú.

7. La “ desnaturalització “ de la violència es el primer pas. La generació d’escàndol implica que deixem d’acceptar com a natural quelcom que vulnera els drets humans. Es el primer pas, com ha succeit amb la violència a les llars o masclista: allò que era natural, o be privat, ha passat a ser delicte i afecta a lo públic. Però també en les violacions sistemàtiques en temps de guerra o per sotmetre apareix massa tolerància.

8. Les lleis son fonamentals. Tenen a mes d’un caràcter regulador, una funció pedagògica i resolutiva. Pero son insuficients. Calen polítiques públiques d’atenció, prevenció, educació i coeducació sobre tot relatives a com s’entenen les relacions de parella i d’amor , de recolzament al empoderament i l’autoestima de les dones… Les arrels culturals i els estereotips s’han d’abordar també des de disciplines mes properes tals com l’educació, els serveis socials, la psicologia etc. Es des de la proximitat on millor es poden treballar les diverses formes de violència que s’expressen a les famílies, a les escoles, en el treball etc.

9. La màxima fragilitat de les dones es la de les immigrades, en les que es concentren diversos factors. L’aïllament, l’enfortiment dels estereotips identitaris, la permanència de costums que els reafirmen en els valor tradicional, fan d’elles víctimes fàcils.

10. Quan mes acollits, protegits estiguin els immigrants, tant els de primera com els de segona generació- que viuen els seus propis i difícils ajustos – menys violència hi haurà. Els costums i les tradicions que es practiquen a les terres d’origen – ablacions, matrimonis infantils forçats, vídues abandonades, violacions, venda de menors per a prostitució son realitats que, com ombres, envolten les dones que viuen a la nostra terra i que de vegades accepten coma part de la seva cultura originària..

11. No hi ha diferencia entre els seus drets i els postres. La pressió sobre elles es molt mes forta. I nosaltres hem de lluitar pels seus drets de la mateixa manera que ho hem fet i ho fem pels postres. Sense diferencies. Si hem acceptat l es accions positives com eines per a que la igualtat for una realitat, també hem de fer esforços específics pels col.lectius que viuen amb nosaltres.

12. Declarar la universalitat dels drets fonamentals. Injustificar qualsevol vulneració que ens ve donada per la “ naturalitat” dels costums, l’excusa del respecte a la “ diferencia!, quan aquesta serveix per sotmetre. Elles son les protagonistes del canvi, elles han de lluitar pels seus drets. Nosaltres hem de recolzar, donar suport, posar mesures, denunciar, fer visible…Tant sols juntes podrem evitar que es prolonguen les violències envers elles a casa, les violencies de la nostra pròpia casa. I e certa forma reforçar els nostres propis avenços. Estem en el mateix vaixell, en un únic projecte alliberador.

13. Hem d’identificar una a una les diverses formes de violència. Desnaturalitzar-les. Fer-les visibles i que no restin a l’ombra. Estem en front d’un problema universal que te les arrels en la mateixa cultura opressiva i misògina que envolta tot el mon.

La igualtat entre H i D. i la “ civilització “, el respecte mutu entre sers humans diferents es una conquista de la Humanitat que s’ha de construir cada dia.

Mª Dolors Renau i Manent. 9 de novembre / 10

jueves, 28 de octubre de 2010

Hoy, 28 octubre en El Pais, excelente artículo de Lourdes Beneria y Carmen Sarasúa: " ¿A quien afecta el recorte del gasto? "Hay que leerlo. Se engloba en una línea que analiza el recorte del gasto como sesgado, y, como mínimo, poco cuidadoso con la situación real de los más desfavorecidos y valora su incidencia en las políticas públicas fundamentales que, como dicen, además cuestan poco y son decisivas para las mujeres. Lo hace bàsandose en los " Presupuestos con impacto de género" que estan propiciados por Naciones Unidas (www.gender-butgets.org) , aplicados en muchos paises de la UE aunque no parece sin embargo que les hagan mucho caso...Nacen de la Economia Feminista que permite analizar las políticas con otros ojos. Creo que nos hace mucha falta que la Ecomonia deje de ser tan intocable, segura y unidireccional. Por suerte cada vez hay más estudiosas que nos dicen que , también en este campo, los sesgos de género existen. Y hay una mirada alternativa- aunque poco poderosa, poco audible todavia- , para valorar las politicas públicas, los recortes, los límites en la aplicación de las leyes de dependencia...que tanto graban la vida cotidiana de las mujeres. etc. ¿ Hacia donde vamos?
Pienso que algo parecido ocurre cuando nos hablan de los desastres futuros debido al envejecimiento de la población. Y al retraso de jubilaciones , recortes etc.¿ Por qué no se analiza al revés? ¿Por que no se favorecen , de verdad, los nacimientos de manera que quienes quieran tener hijos no vean ante si un calvario de dificultades?. No habria que facilitar al máximo los nacimientos- evidentemente si este es el deseo de padres y madres- mediante protección a la infancia, escuelas, ayudas, perìodos largos para los cuidados ...justo todo aquello que no se hace ? Mientras se dibuja el lúgrube panorama futuro ( casi nos hacen sentir culpables por envejecer...) no se hace nada, al revés, para colaborar a que tantas mujeres t hombres que lo desean puedan ser madres y padres...
He ahi otra contradicción de la que se ha hablado poco.

sábado, 23 de octubre de 2010

Elogio de los feminismos y de su aplicacion pública

Intento resumir, en castellà, la intervenció a les Jornades URBsocial, a Santa Coloma de Gramanet el dia 22 d' octubre , sobre Cohesió social i perspectiva de gènere. Esta pensat, sobre tot, per les companyes llatino-americanes que tant treballen. La justificació es senzilla: no pot haver-hi cohesió social sense incloure politiques públiques destinades a propiciar el compliment dels Drets humans de les dones, que som la meitat de la humanitat. I del potencial humá per a transformar-la

Elogio del feminismo.

Modificar las políticas públicas para alcanzar la cohesión social es imposible sin implementar políticas explicitas de género. Y si eso es posible en la actualidad es porque ha habido y hay un fuerte movimiento feminista que esta en la raíz de numerosos, aunque no reconocidos, cambios sociales.

El feminismo nos proporciona lecciones, de la misma manera que todos los movimientos trasformadores que han existido, lo hacen.
Feminismo entendido como lucha por los Derechos Humanos de las Mujeres y por su aplicación con políticas explicitas que tiendan a generar la igualdad de oportunidades.

Nombro 6 componentes del feminismo que lo hacen equiparable a otros movimientos sociales renovadores.

1. La fuerza Nace de la energía derivada de la rebeldía , individual y colectiva, ante lo que se vive como injusto, inaceptable . Tiene un componente individual que se genera en la experiencia de la injusticia.
Pero la fuerza , solo tiene trascendencia cuando se pone en común, cuando la cooperación entre humanos/as ( que no la competencia) la transforma en reconocible, nombrable, colectiva, socializada.
2. El Saber. Que nace de no aceptar como buenas, las versiones existentes sobre el mundo que nos rodea. Se " desnaturaliza ", en el sentido de que deja de ser natural lo obvio que suele ser lo adquirido en una cultural patriarcal. Eso es mas necesario en la actualidad , con la nueva fuerza de los medios de comunicación. La Ilustración entendida desde el feminismo es una nueva lectura, crítica, de todas las disciplinas académicas que nunca como ahora hay que contrastar con la realidad ciudadana. Se cuestiona , la ciencia, la arquitectura, la historia y sobre todo la " naturalidad " de la violencia que impregna todo tipo de relaciones sociales. La Academia, en este caso, se está uniendo al movimiento de mujeres y a los sentimientos para conceptualizar sus malestares
3. La Construcción: de identidades personales y colectivas nuevas. De una nueva concepción del Ser humano que pasa a ser Hombre y Mujer, en sus igualdades y sus diferencias: de sus necesidades, de sus poderes, de su forma de relacionarse. Se abren otros discursos culturales y educativos. Y a la vez se implementan otras políticas públicas que pueden potenciar al máximo d os de los rasgos propios de la políticas locales posibles : la explotación de la proximidad, en cuyo seno las mujeres son protagonistas y vehículos de las necesidades ciudadanas. Y la participación, que permeabiliza las administraciones y las hace mas sensibles .
4. La Visibilidad. El protagonismo de las mujeres en los cambios de agenda, en las formas nuevas de liderazgo debe ser visible y reconocido en la vida pública. Todavía no sabemos exactamente como impacta la presencia, el poder y las acciones de las mujeres en las políticas y en la vida social que atañe a toda la ciudadania. Nuestra visión es parcial y anecdótica. Sabemos de algunas realidades, de temas que han entrado en la agenda política porque ha habido mujeres en lugares de decisión. Intuimos que diferentes formas de liderar resultan en una mayor eficacia. Pero no disponemos de estudios sistemáticos , ni sobre todo, de la complicidad de los medios para que otorguen el protagonismo de muchos cambios a las agentes de los mismos. La opacidad de las actividades femeninas, tan evidentes en lo social y tan camufladas en lo político, clama al cielo. Cuando hablamos de empoderar a las mujeres ( entre ellas a través del reconocimiento), en las instituciones y en el discurso cultural no hacemos más que re-conocer su trabajo invisible.
5. Experiencia. En la gestión de los asuntos públicos hay una regla sencilla para tratar de alcanzar la igualdad. hay que formular una pregunta: Como va a impactar esta decisión en la ciudadania ? Y en este caso, en las mujeres que forman parte de la ciudadania más vulnerable. Esta pregunta nos lleva a las acciones positivas y explícitas que deben formar parte de toda política. Y a la vez no hay que " separar"las políticas de las mujeres que deben ser transversales, del discurso y las practicas resultados de la " opresión" que va mucho más allá.
6. Aprovechar el bagaje de las mujeres, que se ha desarrollado históricamente en el ámbito privado, relacionado con el mantenimiento de la vida, los cuidados, la com-pasión . De su sabiduría en las relaciones y en la privacidad para trasladar estas virtudes al ámbito público, donde hacen ahora más falta que nunca.
7. Luchar explícitamente contra toda forma de violencia. Ella forma parte del discurso patriarcal y de la "naturalidad" de los avatares de la vida. Dar a la erradicación de la violencia y a sus derivados la misma importancia que se da al crecimiento del déficit económico. Ya que se trata de un gran déficit humano.
8. Internacionalizar el feminismo y las políticas publicas de los derechos humanos de las mujeres. Todas las mujeres del mundo tenemos mucho en común y mucho diferente. Hay que trabajar con lo que tenemos en común y dialogar sobre las diferencias. Esta realidad que los organismos internacionales están propiciando, tiene en lo local , otra traducción: los procesos migratorios traen a nuestras ciudades mujeres procedentes de otras culturas y realidades económicas y culturales. Viven cerca. Son vecinas. Son ciudadanas. De como acojamos, tratemos, y construyamos con ellas y ellos un nuevo y cuidadoso dialogo, depende en buena parte la cohesión social actual y futura.

martes, 19 de octubre de 2010

Violencia , coeducació, cohesio social.

Alguna cosa ens falla quan la violència que mata i fereix dones i nens continua produïnt.se. Tenim l'exemple positiu de l'enorme disminució dels accidents de tràfic gràcies a una colla de mesures ben preses. En el cas de les víctimes de la violencia masclista també hem millorat molt. Sobre tot perquè hem tret el problema de la seva invisibilitat, d' aquesta " naturalitat" cultural que feia passar per normal , allo que ara ens escandalitza. Però no s'acaba. I crec que hi ha tres grans qüestions enllaçades que fan que bo i disposar d'excellents lleis i mesures administratives, la cosa continuii.
D'una banda els models masclistes descansen sobre anys d'educacio patriarcal : quelcom que es respira a casa, a l'escola, els mitjans, en els intruments educatius, als patis de les escoles, als contes de princeses que esperen princeps blaus...La coeducacio, entenent aquesta com un aprenentatje a valorar les diferencies, a enriquir-se amb elles i a solucionar els condlictes mitjançant el dialeg i la negocio i no amb la força, te molt a veure amb el que entenem per " amor", amistat, relacions etc. Fa pocs dies les Jornades de coeducacio organitzades per Fete- UGt Catalunya i Federal han aprofunfit en aquests aspectes i les reflexions comencen a desmontar molts mites que la " ciencia" ha donat com a innamovibles, tal com ens va exposar la catedràtica Montserrat Moreno i. Cal llegir les ponències que estan en un blog molt interessant.
En segon lloc hi ha una dada que toca una altre questió que ens afecta: 4 de cada 10 dones assassinades eren originàries d'altres països, la cultura masclista es barreja aqui amb diferencies culturals i amb situacions de mes desampar social. Aquestes dones sont les nostres conciutadanes. Viuen entre nosaltres i el fet que segueixin essent victimes dels seus homes ens mostra les dificultats que tenim perque una certa concepcio dels drets de les dones penetri a tots els ambits de la societat. El que els passa a elles ens afecta com a conjunt de dones i com a societat civilitzada que s'ens soposa. Assenyala el cami que hem d'emprendre perque la obscuritat, invisibilitat, precarietat en la que sovint viuen prop nostre dones d'altres cultures vagi desapareixent en la mesura que dediquem esforços a comprendre'ns mutuament a establir els drets humans de les dones com un clar criteri de convivència. No sembla que la creixent xenofóbia que s'esta escampant per Europa, pugui facilitar el dialeg i els recursos per a que els minims de benestar social no siguin tant sols patrimoni dels que hem nascut i viscut sempre aquí.
El tercer aspecte te a veure amb la retallada de recursos pel benestar social. Els Ajuntaments han dut a terme una gran tasca al nostre país treballant en els barris, amb recursos socials per a ajudar a l'integració i per ajudar en situacions de precarietat Si retallem recursos en moments en que la precarietat laboral es mes alta, en que aquesta afecta sobre tot als mes vulnerables, com podem pretendre mantenir una certa pau i dialeg entre tota la ciutadania ?
Vet aqui tres causes que es sumen per agreujar la situacio de les dones totes i de les nou vingudes, sobre tot.
Les escoles tenen molt a fer i a dir. També els Ajuntaments i tots plegats hem d'estar amatents a no cedir a la " naturalitat" amb la que s'estant produint aquests fets ni amb la "naturalitat" amb la que cada cop mes ens mirem els nou vinguts o els seus fills, com " altres"i amb desconfiança. L'exemple, el mal exemple dels barris de França esta aqui per dir-nos que hi ha questions que no s'arreglen amb mes carregues policials..

sábado, 25 de septiembre de 2010

M'agradaria que llegissiu l'article que ahir- dia 24 de setembre va publicar El Punt a Opinió, sobre els top manta. El vaig escriure ben indignada.

sábado, 28 de agosto de 2010

Ultims dies de vacances. Es amb ganes que tornaré a la normalitat. De moment intento copiar l'article meu que va sortir a El Punt, l'Avui del dia 25 d'agost.

viernes, 18 de junio de 2010

Vet aqui que estem en " Temps d'obscuritat" com ens deia en un llibre Hanna Arendt. L'obscuritat no ens ve tant sols de que hem comprovat com el capital, els mercats, estant devorant la politica, sino per la manca de relat i discurs politic que l'esquerra, la nostra , esta exhibint. Mentre, els mercats ens dicten la vida, Europa ens empeny, els sabis mostren la seva inutil sabiduria congelada i ben il.lustrada , els mitjans no fan altre cosa que parlar de catastrofes actuals o futures, els sindicats s'emprenyen i tots plelgats ens sentim com en un carreró sense sortida , obligats a estampar-nos contra una paret o llançar-nos al mar; i aixó ens passa sobre tot a la gen t d'esquerres per els qui l'esperança es sempre font de l'acció .

Doncs jo no m´hi conformo. Despres de dos o tres mesos de llegir articles, diaris, veure programes a la televisió, m´ha arrivat l'hora de dir la meva, amb tota la humilitat dels meus desconeixaments, pero amb tot el dret que tinc com a ciutadana emprenyada i alhora compromesa amb el bé comú, des de que tinc us de raó.

Constato i em planyo de la dificultat del moment. I com tanta gent, penso que la maxima responsabilitat de tanta foscor la tenen els que han predicat i han fet un us egoista i usurer dels diners reals o ficticis. els que han especulat. Especulen , pressionen els governs...Esta clar qui es el maxim responsable de tot plegat. Però, la socialdemocràcia, no hi te res a aveure? Fa anys que fer politica equivalia gaire bé a fer economia. Hem estat debilitant nosaltres mateixos la politica al estar prioritàriament preocupats per " fer creixer la tarta". I menys per com distribuir-la i amb quines paraules i relats, amb quins principis mirar de que els bens tots arrivessina tothom.
No hem construit relat politic capaç de depassar el debat economic. Per esser justa he de dedir que , almenys, no n'hem construit prou. Malgrat que hem fet moltes coses bé en l'ambit social, ja fa anys que la nostra llunyania respecte a la ciutadania es grossa. Quina mena de discurs poliitc hem fet? No hem contribuit a afeblir el discurs dels valors?

Hauriem de veure quina part de responsabilitat tenim nosaltres: quan terreny hem cedit, qué ens ha encisat i seduit de la florida economia dels anys passats a tot Europa...

I ara, com podem sortir d'aquesta mena de pou de pessimisma que paralitza l'acció?

Mirant cap a un altre costat. I escoltant coses diferents. Poso dos exemples recents.

En una entrevista amb Manuel Castells ell va explicar que els canvis que venen ara - que ell havia predit des de fa temps- ens obligaran a dotar-nos de mes creativitat, autonomia, flexibilitat a les persones. Que sera important que es doni valor a la individualitat ( i en un moment donat, amb gran sorpresa per part meva vaig sentir que deia que el que realment volien les persones era ser estimades ...) Castells marcava un camí, assenyalava coses a fer , nous aires... I potser per aqui trobariem que el seu discurs lliga amb un fet important en aquests moments : la recuperacio de la vitalitat de la ciutadania : no puc deixar de recordar els moments de la transició quan bona part de la ciutadania va fer seva la capacitat d'utilitzar la mica de poder personal per transformar el petit troç de vida col.lectiva que li pertanyia....

Un altre exemple : fa pocs dies va haver-hi una trobada europea organitzada per la Conselleria de Treball que sota el nom de She. leader va reunir cents de dones empresàries , dirigents i estudioses. Les aportacions varen ser d'un gran interes, però sobre tot , l'entusiasme de les dones, l'estil de comunicació , la flexibilitat de les formse de abordar els temes del poder, eren inusualment nous. Un altre aire es respirava. I si es comparava amb el que podria ser la mateixa activitat feta amb "ells dirigents" podriem pensar que viviem en un altre mon.
Això fa pensar. Es que " elles" estant construint , estan obrint-se pas. No estant contemplant , amb certa inmovilitat patriarcal i rigor mental, com les coses van malament. No han canviat el lloc ni la mirada des de la que jutgen el mon, fan previsions a treinta anys vista com si res estigues canviant... Elles tenen l'entusiasme dels que estant construint: i aixo en aquests moments es una virtut impagable, tant necessària com l'aire que respirem. No es quelcom d'artificial, sobraposat, sino que incardina la mateixa energia i esperança que ens cal, per analitzat el que passa, saber col.locar-nos i oferir alternatives vitals i collectives. Això si que es " capital humà" com sén diu ara.


Aquest son dos exemples que em serveixen per acabar amb quatre consideracions sencilles


1. Per " Dalt" calen controls a les transaccions, a les grans finances, a la banca, als paraisos fiscals et tuti quanti. Perquè no es tornin a repetir els mals que ara patim.

2. Hem de recuperar el discurs politic : el que esta destinat, no tant sols a ben gestionar, sino a sumar voluntats, a encoratjar la llibertat de la gent per a que se sumin a tasques comunes: també en aquest aspecte el mercat ha menjat el terreny a la vida col.lectiva i ens ha fet " separats" i " Individualistes"

3. Hem de treballar amb la ciutadania perque digui la seva cada cop mes i sigui conscient del seus drets i del seu poder. Encara que això espanti.

4. Hem d'incentivar la creativitat personal, treballar amb la pluralitat. Canviar de cultura politica, una cultura que s'ens ha quedat enquilosada en carrecs, jerarquies...i ha perdut el saber escoltar de tant parlar.

5. Hem de potenciar les veus de les dones que ja estan formades, que saben el que volen, pero que disposen de pocs espais en tant que subjectes col.lectius . On son les nostres economistes que tenen tant clares altres propostes? Per qué no s'els hi consulta ? L'espectacle de " corbates " i " trajos " es repeteix en les mes altes instàncies de l'economia i dels poders. Pero moltes i molts sabem que hi ha altres maneres d'enfocarles questions humanes col.lectives. La potencia del discurs obscur i gris s'ho menja tot, ocupa tot l'espai.


No ens ho deixem fer. Podem tenir molts problemes ben reals. Però no ens deixem prendre la confiança ni l'entusiasme pel treball col.lectiu. I menys encara la llibertat. Es el nostre patrimoni espiritual i val mes que ens posem a buscar llum pels racons, per fora del escenari, sota les pedres, bo i acceptant que ens cal canviar de costums i mirades. Però no de ganes de transformar les coses.

viernes, 14 de mayo de 2010

Me embarga la preocupación por la deriva que esta tomando Europa. Como bien dijo Iñaki Gabilondo ( hay que verle todos los días, se ha convertido en un referente...) es curioso que sean los tres paises con Gobiernos socialistas los más atacados por los lobos. Caperucita y los lobos en el mismo mundo... Alguna buena señal hay ante tanto deastre: por primera vez - y no por casualidad- Europa hace politica , sino economica, sí monetaria conjunta. Pero aqui y aceptando que, como barco que se hunde, hay que salvar lo más imprescindible gracias a los limitesque nos impone el capitalismo una vez más, hay que plantearse dos cosas básicas. La primera, ¿ donde estan las medidas solidarias de los que mas se han aprovechado de la crisis? ¿ Por qué no se regulan de una vez las opacas transsacciones, los pingües beneficios de los especuladores? ¿Las rentas más altas? ¿ El fraude fiscal? Nos consolaria que se hablara de estas medidas... ¿ Que temen? ¿ Que tememos?

Pero, a pesar de todo ello, hay que seguir. Fortalecer la politica ante ese " avaricioso" mercado. Una politica que tenga en cuenta a las personas, no solo en función de su dignidad y sus derechos , sino, ya puestos a hablar así, que tenga en cuenta el capital humano renovable. Con nuevas virtudes y creatividad. Existe un yacimiento de virtudes humanas no explotadas que encarnan las mujeres. La única solución al problema demografico, a las pensiones futuras, ..¿ Es recortarlas? ¿ No habrá que incentivar la realización laboral y personal a la vez de las mujeres? ¿Por qué demonios se olvidan de este detalle?
Hay que hacer otra politica: con más etica, más presencia operativa del " bien común". Refundar los principios de la izquierda... Tal vez los que estan gobernando tienen que ajustarse a unos limites muy fuertes. Pero la ciudadania i la ciudanía comprometida tiene que pensar, trabajar, aunar, proponer, imponer otra manera ( y algunas ideas hay al respecto) de hacer política.
Tal vez así los lobos no detenten ni amenacen con tanto poder y podamos tener cierta esperanza en un futuro mas humano.

jueves, 8 de abril de 2010

Garzon

Vet aqui que sembla que passen dues coses : que els fatxes estan logrant carregar-se a Garzòn. I que la transició política no ha afectat prou el funcionament de la justicia. Garzón pot no ser sant de la meva devoció. Com va dir sensatament ahir Iñaki Gabilondo ( que per cert, es de lo millor que tenim...) es un jutge que juga al limit sempre... Però com a socialista i malgrat que recordo que de tant en tant ens ha fet patir, no puc deixar de pensar que gràcies a ell no han quedat impunes molts delictes contra la humanitat , sobre tot a Llatino America. I com a dona, penso que va fer cas a les mares de la Plaça de Mayo que varen, elles, iniciar, de forma sencillla i contundent, una manera d' exigir justicia que ha tingut conseqüencies bones pels Drets humans universals. M''es igual que sigui una mica xuleta i que s'arrisqui. Ningú es perfecte. Però això de que l' acusin de " prevaricació" no te cap ni peus..Estic indignada. .

D'altre banda, avui hi ha una noticia interessant sobre el paper de les Dones indies a Liberia. Dones que fan tasques de vigilància i control incorporades a un cos de Nacions Unides. Motiu de debat el paper de les dones als exercits. I també com a garants de Pau: motiu de debat que potser es hora d' obrir

miércoles, 7 de abril de 2010

No legislar a cop d'emocions.

Resulta molt inquietant que es parli d'endurir la Llei dels Menors en aquest moment. A cops d' emocions- per explicables i legítimes que siguin- no es pot modificar el Codi Penal. En primer lloc perquè els problemes que es generen a la societat no es resolen amb lleis penals. Mes aviat es tracta de problemes socials, educatius i derivats de la nostra forma de viure. I es per aqui per on cal treballar. I perquè demanar, ara, endurir les lleis ( que es sempre un recurs dels mes conservadors) es indecent. Es treure profit d'un dolor molt aseriós Al dolor se l' ha d' acullir, comprendre,acompanyar, fer-lo nostre...Però no legitima , per ell mateix, canvis legals que l' unic que feran sera marginar i excloure als desgraciats , sí, desgraciats, que cometen delictes tant horrorosos com aquests. Com diu Jaume Funes, els adolescents tenen uns codis que no comprenem, tant lluny estem...

Quan jo era Directora de Proteccio Juridica del Menor, a finals dels 8o, al Ministeri de Justicia , sempre sentia la mateixa canço: s'els ha de tractar mes durament; es parlava sempre- i ja han passat mes de vint anys- de la inseguretat, de la joventut... es l'eterna canço. La via de solucio esta en un altre lloc: mes educacio, mes igualtat, mes socialització de veritat , menys competitivitat: es a dir, una vida mes civilitzadora.. S' ha de llegir l' article de El Pais d' avui, amb el que estic totalment d'acord

lunes, 22 de marzo de 2010

Les ombres.

Vull fer referencia a un article que va publicar ahir, diumenge , dia 21 de març Rosa Montero, a El Pais setmanal. El titol: "La tierra es plana y hay gente que se cae". Fa referéncia a una pelicula documental sobre els sense papers a casa nostra. No te perdua. Com que no se prou informàtica no puc afegir la copia amb PDF, però l'aconsello igualment. Estic orgullosa de que el cineasta sigui fill meu i vull compartir aquesta noticia amb els amics i amigues de bona voluntat, empatia i capacitat de co-sentir amb els altres.

jueves, 11 de febrero de 2010

Elles i nosaltres

La globalització ha portat a casa nostra reptes als que hem de fer front recolzant-nos en els pocs, però sòlids principis que guien el socialisme. I fer-ho tant en l' accio de govern com en el nostre relat politic que sovint s'ens queda curt.
Perquè vivim al costat,a tocar, de dones procedents d'altres països, de diferents cultures i religions, de diverses formes d'entendre la vida. Viuen amb nosaltres, son part del nostre país. I ens plantejen qüestions que incideixen de forma directa en qué entenem per drets humans, i drets humans de les dones. Es que les dificultats d' aquestes dones son menor, menys importants que les nostres? Tenen menys importància? No crec que la resposta a la vulneracio real o simbolica d'aquests drets mereixi el mateix rebuij que el que desperten les amenaçes a dones nascudes aquí. Tres exemples: les pressions que ha rebut la mediadora marroquina de Cunit de part d'un Imà ...ha rebut per part dels i de les socialistes el recolzament que calia? Evitar un conflicte, esta bé, però fer-ho sense encarar i aturar la pressió, ens fa mal a totes. D'altre banda coneixem el risc d'ablacions que corren moltes nenes africanes; en aquest cas sembla que si que s'esta seguint de forma amatent la vida de les nenes. I finalment, una tercera situació m ben complexa es la de les dones que sofreixen el trafec de essers humans per a laprostitució: Fem el que podem ?
No es tant sols pel respecte que debem a aquestes dones en tant que essers humans, que ens cal actuar i si convé, cridar. Es per a nosaltres mateixes, pels nostres propis drets tant dificilment conquerits. Cada cop que mirem a un altre costat, que transiguim o no actuem afeblim la nostra força en tant que dones i lluitadores pels drets humans universals. Cada cop que vulneren drets de les dones, siguin de on siguin i no responem estem ajudant a desmontar el mur que ens protegeix a nosaltres mateixes. Sobre el que anem avançant. Aquesta es una altre dimensió de la globalització que ens atany directament.

martes, 26 de enero de 2010

Pau, Dones i Resolucio 1325 del Consell de Seguretat

Vet aqui que avui he llegit amb calma el diari " Publico" i em trobo amb un seguit de comentaris i articles sensats. I sobre tot amb un article important: Mujer, Paz y Seguridad, que ni mes ni menys signen Catherine Ashton, Responsable de Afers exteriors de Europa, Anders Rasmusen, Secretari Gral de la Otan i Margot Wallstrom, Vice de la Comisio Europea. Apart de comentar que les dones en temps de guerra son victimes de agressions especifiques en tant que dones, recorden la Resolució 1325 del Consell de Seguretat de Nacions Unides, en la que proposa que s'incorporin dones tant per a la prevencio de conflictes bélics com a las taulas de negoció.
L'important d' aquest article es no tant sols el recordatori de la resolució, sino que ho signen de forma conjunta els màxims responsables d' aquest organisme.

sábado, 9 de enero de 2010

Tot el dia estic pendent de la Rosa Pereda y el Reyes Mate. Ciberneticament parlant. Primer he fet un resum de l'entrevista que la Rosa li fa sobre l'assaig "La herencia del olvido: ensayos sobre la compasión", ja que m´ha semblat interessant extreure'n alguns paragrafs. Despres he pensat que estaria bé que ho llegis mes gent. I com que a face-book nomes es pot enunciar, però no enviar textes llargs, estic intentant posar-ho a aquest bloc. I enviar-ho a donesenxarxa.cat o algun altre portal . Però resuta mes complicat del que sembla. En tot cas, us aconsello l'entrevista que surt a Letra Internacional, n 105. No te perdua. Jo insistiré, però, en aquesta tarda gélida quye ja ens feia falta.

viernes, 8 de enero de 2010

Una bona noticia : Que la Llei que s'esta tramitant al Congres sobre Audiovisuals, planteji que , dins l´horari familiar, no es tractin questions relacionades amb les tecniques per millorar de forma artificial el nostre cos. Aquesta proposta va en la linia de que baixi el nivell d' exigència individual que sol actuar com una excellent eina de mercat i agreuja les inseguretats que tots els essers humans sentim. El menys que podem fer es no alimentar, ja des de l'infància la sensació de que son imperfectes., i que per tant hem de intentar assemblar-nos a un model determinat que marquen, amb molt poder, les industries de la moda, dels cosmétics . de les cirurgies etec etc. Crec que es bo reivindicar la dignitat complerta del cos humà. I la llibertat que es deriva d' aquesta dignitat.

domingo, 3 de enero de 2010

Vet aqui que comença el 10.

He pensat començar aquests any que conté tantes preguntes obertes, amb un petit resum de perdues i guanys del any passat.

Començ0 per les perdues: Jordi Sole Tura, que era algu vben present en el meu paissatge personal, ens ha deixat. El meu amic argenti Helios Prieto, també. I finalment, dos dies abans de Nadal, el meu germà Xavier, el mes gran dels cinc que erem. Perdua de certes ilusions politiques que malgrat tot no em fan deixar de ser fidel al que penso qué es el socialisme democràtic. La preocupació per l' abast dels danys de la crisis sobre les persones que no tenen cap responsabilitat. El creixent desànim sobre l' estil i les formes polítiques

Però seguim treballant. Contenta de com estat funcionant el grup Dona i Politica de la Fundació Campalans: una proposta humil, pero persistent. Contenta d'haver col.laborat en la formacio de Dones al PSC, a la UGT, a Baeza, a Valencia organitzada per l' Instituto de la Mujer , dirigit per Rosa Peris ( aqui, una altre pena: l'han destituit...) ... i en alguns debats del Programa Marc. Contenta d' haver pogut publicar, per fi, un llibre que m´ha costat molt i sento ara, al cap d'uns dies, que es util: La voz pública de las Mujeres, a Icaria i que , en les diverses presentacions, m´ha proporcionat noves idees i molt afecte; un article sobre la soledat a la Revista de la Fundació que m´ha deixat prou contenta i que voldria continuar. Contenta perqué estic treballant en un allibre que m´ha encarregat La Secretaria de Igualtat del PSC sobre la Paritat i el que es deu al socialisme en el rque fa a Drets de les Dones. Contenta de noves amistats a arrel de les trobades de la UGT i de Valencia ...
Contenta d´haver-me atrevit a començar a estudiar piano, a aquestes alçades. De que la meva familia mes directa estigui bé: els altres germans, els meus fills i el meu net, sobre tot. Contenta d' haver-me atrevit a entrar al facebook que resulta ser una mena de nexe inmaterial amb persones amigues i conegudes, un lligam per l'aire...
Si faig balanç, malgrat les perdues grosses, penso que hi ha bons guanys. I ja no parlem dels bons proposits, que sont molts. Per un altre dia. .