Es la com-passió una virtut pública ?
Se que la paraula “ compassió” sovint desperta, en les persones feministes i
progressistes un cert malestar. L’acompanya certa olor de sagristia rància, de mantellines
negres, de homes amb rellotges d’or que allarguen la ma per donar una moneda a persones
mal nodrides a la porta de les esglésies. L’acompanya de forma ben malentesa,
“la caritat” . O també pot fer
referencia a una virtut individual que s’ha atribuït prioritàriament a les dones, un pel mes pietoses que ells en
front de la necessitat de cura dels petits, els malalts els desemparats , sols
i vells. Potser per això es una virtut devaluada. Virtut llargament explotada i
alhora exaltada pel nostre sistema que divideix els treballs del viure per
sexes, i ha dipositat en mans de les dones tots aquells que tenen a veure amb la creació, la cura i la prolongació
de la vida. De la vida i la vida quotidiana., Mentre els grans assumptes, els públics, les coses “ serioses” han estat en mans dels
poderosos homes que han anat determinant, amb els fets, el destí de tots
nosaltres homes i dones…
Però ens cal abandonar aquesta òptica. Deixem apart el que ha significat, el que hem rebut” d’aquest
terme. I pensem-lo de nou. Perquè es pot convertir en un terme que tingui la màxima dignitat publica, que s’incorpori,
sense cap vergonya, al conjunt
dels termes significatius pel avenç humà; que tractem la com-passió com una urgent virtut humana, laica, pública i política.
Diu Paul Krugman en un breu i sucós
article a El Pais, que als Estats Units, el que determina les diferents visions
polítiques, son actituds “ morals “.
Elles conformen quina concepció es te del ésser humà i que cal fer amb la “
cosa pública”. I diu que , en
l’actualitat, el pensament republicà gaire bé s’identifica amb haver abandonament
total de la “ compassió” envers els
altres éssers humans.Aquesta pèrdua
està darrera també del discurs de Cameron front als disturbis de Londres, quan atribuïa la violència
a una mala educació en família, a una pèrdua dels valors de l’esforç individual, de la
disciplina... Al cap i a la fi tots som iguals i lliures, ve dir...Ai, la llibertat... En nom seu es volen
tapar les cada cop mes flagrants desigualtats que la fan impossible.... Responsabilitat
personal. Que s’espavilin. No hi ha mes que això…L’oblit no es mai
innocent. En cap cas fa referencia a les
condicions econòmiques i socials que
estant causant tant de malestar arreu.
Però fem una aproximació diferent al terme com-passió: com-passió vol dir, patir
amb… el que en termes mes psicològics es pot interpretar com a “ empatia”. I traduït a termes públics,
el retrobem a l’arrel d’aquell principi que ha
animat sempre les grans mobilitzacions i ha permès construir amb molts esforços un mon millor: la solidaritat. Podem rastrejar el camí que va d’una a l’altre. Dels sentiments a la presa de postura, la
implicació en els assumptes públics . La compassió i l’empatia, d’arrel
individual gaire bé intima, fan que el que el que
succeeix a d’altres , pròxims o no tant pròxims, ens “ afecti “ personalment. I es molt possible que aquesta experiència
viscuda ens dugui al intercanvi entre
persones amb problemàtiques similars i desemboqui en la construcció de
xarxes, organitzacions o moviments solidaris..
Reseguir el camí del procés que porta del sentiment a l’acció, identifica
i ens conforta sobre la capacitat humana de la pietat, I ens fa confiar en la possibilitat de transformar aquests
sentiments en postura moral i per tant en un valor polític. Aquesta nova
representació ens retorna la imatge de la dignitat humana , tant malmesa en els
últims temps per un pensament que ha fet de la llibertat i la responsabilitat l’excusa
per enfonsar la solidaritat.
La compassió es educable i
encoratjable i ha de traspassar la barrera dels sentiment, que pot resultar
tant efímer i inestable així que desapareix
la imatge o la persona que el desvetlla. I s’hauria de convertir en una actitud
estable que impregnes el nostre dia a dia. Solament així es por traduir en
solidaritat- en construcció activa-
envers els nostres iguals que es troben en situacions de dificultat i penúria…
Aquest camí, de la mateixa manera que ens ho demostra el camí invers, té conseqüències polítiques. Que ens retornen no solament els antics principis dels
moviments d’alliberament, no solament a les conquistes que han fet als éssers
humans subjectes- que no objectes- de
drets humans universals, que a la seva vegada han actuat sobre el dret i la justícia, sinó
també en justícia sinó en polítiques. Polítiques ben oposades contradictòries amb el que s’està fent… On queda la compassió
quan retallem ajudes als mes necessitats?
Hem de recuperar la compassió i
coŀlocar la en el centre, en el nucli de la justícia i dels drets humans. Fer
un sol conglomerat que doni suport a una nova política, que, com hem dit ,
tantes vegades, posi al ser humà al centre de la polític. Pero un ésser humà
que no es lliure si te gana o no te feina, o es desnonat de la seva casa, en un
discurs que es conforma amb el.... sempre hi haurà rics i pobres… Cal
donar un nou significat polític a la com-passió bo i enfortint així les
possibilitats humanes de transformació. I ja que hem de construir una nova realitat
econòmica i social, haurem d’aprendre a extreure del fons de la vida humana virtuts
que, durant segles, han sobreviscut, mal que bé, en l’àmbit privat, personal o religiós. I que
ara ens toca portar- com una grossa
pancarta- al discurs i les
manifestacions de lo col.lectiu, lo públic. .
No hay comentarios:
Publicar un comentario