Robinson Crusoe i les disfresses del poder.
“ Tot el que succeïa era real perquè
passava en l’espai públic: no hi havia res de misteriós o secret. I , malgrat
tot no fou visible i no era gens fàcil de percebre…perquè fins el mateix moment en
que la catàstrofe va caure sobre tothom, va estar amagada, no
per les realitst . sino per l’eficiencia del discurs, del llenguatje ambiguo de
gaire be totes les repesentacions
oficials que, en enginyoses
explicacions feien desaparèixer els fets
desagradables i la legitima preocupació” H. Arendt, en el pròleg de “ Homes en temps d’obscuritat” a l’any
1968.
Cap acció de govern, a menys que sigui imposada per la força bruta, es viable sense el discurs corresponent. Avui correm el risc de creure’ns aquell que, per tal
d’apaivagar una ciutadania espantada, se’ns
mostra tant ben disfressat que pot
arribar no solament a camuflar la realitat
sinó a fer-la invisible. El primer
i mes insistent dels missatges es el que ens repeteix que les mesures
que s’estan prenent son les úniques possibles respostes a esdeveniments fatals i incontrolables d’origen gaire bé desconegut, Sobre l’escenari, la representació d’aquesta
fatalitat ens arriba disfressada de frases empàtiques que exhibeixen una constant i “dolorosa comprensió” del sacrifici;
sacrificis que, , al seu torn, com ens diu A. Grijelmo, apareixen
camuflats sota una delicada, preciosa
capa de eufemismes i pacificadores metàfores trufades de
tecnicismes. Per acabar d’amansir-nos tracten també de dir-nos que la responsabilitat dels problemes i solucions recau sobre la
mateixa ciutadania, que en el fons del fons, la culpa es nostre: hem viscut per
sobre de les nostres possibilitats, hem demanat masses crèdits... Aquesta,
però, es la versió “light” del discurs. Perqué
cada cop mes, com un núvol tòxic i sense cap escrúpol ètic, es va assenyalant,
els “ abusos” dels “aprofitats” que , curiosament, una mirada fixa i severíssima identifica com a receptors de rendes mínimes, aturats,
desnonats o “ dependents”. Els mes desvalguts, serien, des d’aquesta òptica, causants de problemes comuns i els
responsables de les seves pròpies
desgràcies. No ens ha d’estranyar. Aquest repartiment de culpes, aquesta desviació
de responsabilitats cap als mes vulnerables s’escau perfectament amb la
ideologia que ha fomentat l’ individualisme i la competència com a motor del
que s’ha entès per “progrés” Si el benestar d’una persona no depèn d’altre cosa que del propi esforç i vàlua, i si els recursos
comuns serveixen tant sols per limitar la llibertat, s’ha
d’ acceptar la responsabilitat personal
pel fet de ser pobre o vulnerable. Responsables únics del nostre benestar, seriem
tots una nova versió de Robinson Crusoe
, exclusivament dependents de la nostra habilitat per
sobreviure en illes desertes, separades,
lluny de cap forma d’espais comunitari i de responsabilitats
col.lectives.... El discurs disfressat pretén amagar les actuals formes de
domini, bo i fomentant la creença en la
inutilitat de qualsevol alternativa, mentre descarreguen en els desvalguts la
culpa de
la pròpia dissort. D’aquí a la depressió individual greu hi ha tant sols
una passa. Però la realitat desborda el discurs, es filtra i es mostra per totes les escletxes de la vida quotidiana.
Cada cop son mes les persones indignades i propositives. Ens cal. Perquè si aquests despietats discursos s’enforteixen, alguns
col.lectius esdevindran els bucs
expiatoris del malestar social. . I no
hi haurà prou professionals de la Salut
Mental en el mon per alleujar tanta malaltia social convertida
en malaltia individual.
Mº Dolors Renau.
No hay comentarios:
Publicar un comentario