El setembre
congelat
El setembre, aquest mes que amb les primeres pluges ens retorna als horaris ordenats, al xivarri dels primers dies
d’escola...Aquest mes a mig construir entre la Diada i la Mercé, se’ns presenta, enguany, com un mes “congelat” per dalt i “ardent”, en plena combustió, per baix. Mentre el discurs públic no fa altre cosa que
parlar monotemàticament de deutes i retallades dins un discurs d’on ha desaparegut la política,
la ciutadania es remou inquieta, sotmesa a amenaces hàbilment dosificades
que generen tanta por com indignació.
Una indignació, però, que no acaba de
trobar el camí per incidir
directament en les decisions polítiques. Aquest es, sobretot, el mes del
retorn dels infants i joves a les escoles. Que
disposaran de mes nens i menys
mestres, menys recursos i tutories, menys beques de menjador (malgrat que ens informen de que cada cop hi ha mes infants
mal nodrits...)... menys llars d’infants i preus mes cars a les
Universitats. Les conseqüències d’aquestes mesures, però, no es limiten als nous obstacles per disposar
d’una educació com la que ara ens cal mes que mai. Cada acció de govern tramet, mes enllà de les
mesures concretes, un determinat
missatge moral a la ciutadania. Malauradament prendre consciencia d’aquest missatge i sospesar-ne les
conseqüències presents i futures no sembla
formar part de les preocupacions ni
ocupacions dels seus autors. Decisions
aparentment innocents han fomentat sospites sobre l’honradesa dels
mes desvalguts mitjançant meticuloses, mesquines formes de control sobre l’ús dels recursos emprats. Sospites que
estigmatitzen els coŀlectius mes febles
mentre deixen en l’ombra, fora de tota sospita els grans responsables dels
problemes. En el mateix sentit, l’actual
política social i educativa destrueix la creença en la justícia d’un
sistema que fa pagar als mes febles els disbarats
comesos pels mes forts mentre va
corroint la confiança en la possibilitat d’una certa millora en la convivència i en la integració social tant necessària en
moments de crisi com l’actual. Perquè, malgrat el llenguatge ornamental, s’està complint,
fil per randa, una ja experimentada recepta per mantenir i
augmentar el poder econòmic i social dels
que ja en disposen. Consisteix, en
primer lloc, en dividir i separar la
ciutadania, (els rics o benestants dels altres, i potser, entre d’altres, també a les escoles als nens de les nenes...).
Per, en segon lloc, aplicar
un etiquetatge que atribueix
característiques humanes diferents
als diversos col.lectius. Sobre
aquesta base, es justifiquen tant
les diferencies de status social pels mèrits individuals, com l’ús de recursos i atenció publica diferents. Així, el principi de igualtat, tant fonamental per
la construcció d’una ciutadania basada
en els Drets Humans no interfereix
en el manteniment i progrés dels pocs privilegiats: millor anar esquinçant el teixit social a trosset. On no hi ha igualtat no hi llibertat mes que per uns
pocs
Que fer, doncs?
Ben perillosa es la distància existent entre la manera congelada d’emprar els recursos
públics i l’ardent malestar de la ciutadania. Com passar de la
protesta a la construcció d’alternatives viables?
Es possible que,
tal com s’ha fet en altres èpoques, haguem de refer una certa vida comunitària, que en l’àmbit concret de la educació comprometi
mares, pares, mestres, alumnes, associacions
de veïns, professionals, entitats properes.... Es possible construir, en l’espai concret d’un barri , sobre
el terreny i amb mitjans modestos formes de diàleg, pactes i aliances per aturar les segregacions, facilitar la integració
i millorar, amb l’esforç conjunt, aquest preciós
instrument de ciutadania i cohesió
social que es la nostra Escola publica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario