Escriure,
llegir, pintar els Drets Humans.
En una primera ullada pot semblar que als responsables polítics els hi es permès d’
asfixiar la vida cultural i artística
sense haver de pagar-ne les conseqüències. La traducció
pressupostària de les opcions polítiques expressa l’escàs valor que la majoria
dels que governen atribueixen al mon de la cultura i les arts , mentre ho
justifiquen en la necessitat d’atendre
prioritats destinades a garantir els mínims de benestar a la ciutadania.
Si ens ho mirem mes d’a prop, però,
veurem que les autèntiques urgències humanes (l’habitatge, l’alimentació,
l’educació, l’atenció als mes vulnerables, la sanitat per a tothom, es a
dir: els Drets Humans Universals) no semblen ser considerades tampoc
prioritàries i porten camí de convertir- se en
bens escassos per a la majoria. Cap coherència confessable explica
l’asfixia de la cultura, les arts i no diguem ja de l’educació. Sembla, al contrari, que es tracta de deixar intactes
i tant a l’ombra com sigui possible aquelles
opcions que beneficien al petit grup dels poderosos. D’altre banda, darrera l’escàs
valor atribuït a la creació artística i
a la cultura rau una visió hermètica i elitista
que exclou tant la seva divulgació com el seu reconeixement
com a impulsores de canvis personals i col·lectius.
No es vol recordar que la necessitat d’expressió
artística ha acompanyat els humans des
dels inicis de la seva història
impulsada pel desig de transcendir la quotidianitat i de conèixer i imaginar altres mons desconeguts. Es la mateixa necessitat que
avui en dia experimenta molta gent que
sovint, sense avals acadèmics ni títols oficials, es
capaç de gaudir de Bach,
comprendre Tolstoi i captar
la vigència de les tragèdies que
des de Sofocles donen paraules a drames actuals. Recordem, a més, que, tal com
diu Freud, una vessant de la cultura està directament relacionada amb l’organització
de la nostra vida comuna. Tenim molts exemples
de com, cultura i arts han col·laborat a transformar el mon en
la bona direcció, en la del reconeixement i proclamació dels Drets Humans. Un
exemple: la capacitat d’escriure, narrar i llegir, han jugat un paper
fonamental en la sensibilització de
milions de persones envers d’altres sers humans “diferents”, invisibilitats, durant
segles, darrera les creences imperants. El reconeixement de l’altre en tant que esser mereixedor de respecte ha
anat guanyant terreny gracies al desvetllament d’una nova sensibilitat. I
aquesta s’ha anat traduïnt en normes, lleis, proclamacions
publiques, acords entre estats, tribunals etc.
Lynn Hunt en un llibre apassionant “ La
invención de los Derechos Humano “, ens explica com moltes narracions
escrites o protagonitzades per dones i
la seva lectura generalitzada han jugat un paper sensibilitzador envers un sofriment silenciat darrera l’etiqueta de “natural”
durant segles. També ens podem preguntar
quin paper ha jugat en la conquesta dels Drets dels Infants, ( tant temps considerats una possessió més del “pater familias”)
les narracions de Dikens. I sense La
cabana del Tio Tom, o Beloved , hauríem
entès la brutalitat del esclavatge, duran
segles tingut per “ normal”? Cada avenç
en la direcció dels Drets Humans Universals te darrera anys de lluites i desobediències,
de revoltes i castics. I també una llarga tasca d’escriptura, de creació d’imatges, de música, d’obres de teatre. Totes elles
donen forma a realitats que ofereixen noves perspectives i experiències a la
ciutadania. Els qui ofeguen la vida cultural i artística d’una comunitat estan cultivant la permanència de clixés reductors
de la dignitat humana, posen en perill l’existència i l’avenç dels Drets
Humans, fomenten tota mena de desigualtats i posen en risc la
convivència dels pobles. Afavoreixen l’ús de la violència i el retorn a la
llei de la selva.
Mª Dolors Renau.
No hay comentarios:
Publicar un comentario