Ja ets una
dona !
En un moment determinat de la nostra infància, vàrem
escoltar la veu de les nostres mares (emocionades de vegades, temoroses d’altres ...) dient-nos que acabàvem de
convertir-nos en “ dones”. Als tretze ,
deu, onze anys?... De fet érem encara ben nenes . Però ja sagnàvem. Un
cop al mes. I vàrem haver d’aprendre moltes coses en poc temps: a anar netes, a no
fer olor, a suportar un neguit especial
els dies previs mentre seguíem tenint, això, onze deu, dotze anys...
Actualment sembla que a les nenes no els hi arribi la “ visita”, la
menstruació. Potser se’n parla en família, però persisteix un gran silenci
públic sobre un fet que afecta, en un
moment donat, la meitat de la població infantil i pre-adolescent. A elles els
passen moltes coses, moltes peripècies que semblen no existir en els llocs on aprenen a viure amb les iguals i els
diferents: a les escoles. Sembla que el que
passa a la meitat del alumnat d’una aula – aquest fer-se dona- es considerat
molt menys important que els resultats dels partits de futbol que es juguen, (i que de de fet, envaeixen gaire bé tot l’espai dels patis ). Però els passen
moltes coses. Hi ha moltes nenes que
baixen en el seu rendiment escolar ja des d’una temporada abans de tenir la seva primera menstruació,
d’altres estan neguitoses, desorientades;
el canvis hormonals , tan escandalosos a
aquesta edat , fàcilment les fan irritables, inestables..
No entenc bé
quines son les raons que ens han portat a dissimular col·lectivament les moltes contradiccions i complexes
experiències que viuen les nenes en aquest període, que no es tradueixen en paraules públiques, en cap atenció especial,
ni en tenir-ho en compte, mes enllà de
les explicacions que una educació sexual, amb gravats de caire anatòmic els hi proporcionem a les
aules. Per què es fa com que no passes
res, quan tantes coses succeeixen a la meitat del alumnat? Quines raons expliquen aquest silenci els
adults responsables com si es voles amagar un
esdeveniment tant decisiu per a
les nenes? O be les deixem soles amb les seves espesses angoixes, o permetem
que s’arreglin entre elles en un xiuxiueix que es forma en cercles, en els
racons dels patis entre rialles incomodes. Sembla alhora que tota la societat
s’impacienti, no les hi doni temps i les
empenyi a cercar una identitat eròtica prematura , que es va avançant en el
tems , que es disfressa amb els primers maquillatges, les faldilles curtes i
exhibicionistes , de vegades des dels vuit, nou anys .... I em pregunto el
perquè hi ha aspectes vitals de la vida
de les nenes, de les futures dones, potser els mes específic , que no em sabut encara
tractar col·lectivament amb tot el respecte, la naturalitat i el rigor que
calen. Aspectes de la vida femenina que haurien de formar part del nucli dur de
l’educació de nens i nenes i que es
tracten com d’incògnit, mentre perdem la ocasió d’ensenyar a respectar la igualtat , si, però també les diferencies existents, que ens fan
justament mes complerts com a essers humans.
Quina es la nostra responsabilitat com a dones que hem
lluitat per la igualtat? Temem generar burles en un mon que encara avui en dia mesura el valor dels fets mitjançant criteris misògins? ?
M’ho pregunto. I ho pregunto a tota persona interessada
en educar per una societat mes igualitària i alhora mes plural i diversa, que
valori les capacitats i experiències femenines com a art dels trets humans necessaris
per a la convivència i el creixement humà. I per això, les mes delicades
d’aquestes experiències existents han de tenir un nom, un espai en el pensament i en la practica
educativa de nens i nenes, els homes i
dones del demà.
Mª Dolors Renau i Manent
Mª Dolors Renau
No hay comentarios:
Publicar un comentario