Un futur imperfecte.
El futur no està escrit, es va
construint, dia a dia. Tampoc la
desitjada sortida de la crisi, ens tornarà al passat. I potser siga millor així
si considerem on ens ha conduit la
cultura de la competència salvatge, del estímul al consum
i l’individualisme descontrolat… Quin pot ser doncs
el futur d’aquest país nostre ara
tant sotragat, tant espantat que sembla solament ser capaç de creuar els dits, i esperar que escampi mentre
els dirigents consagren que hi ha tant
sols una única manera de sortir del forat? Quan l’horitzó mes esperançador es resumeix en l’assoliment dels límits del deute fixats per la Unió Europea, situat cap el 13
o el 14 i això comptant amb que tots ens portem bé i no protestem gaire? .
Potser te raó Edgar . Morin quan diu
que o bé canviem de direcció a
anem de cap a una catàstrofe de desconegudes
dimensions…També ens diu que “denunciar” ( cosa que ja s’està produint ) es ben diferent
“d’enunciar”, el que implica
poder formular, proposar i assajar noves formes de viure, conviure i produir, que descansin en altres valors i
produeixin canvis personals i coŀlectius.
Sembla, doncs, que ha arribat el temps de la ciutadania. Ha
d’anar creixent una nova “presa de
consciencia” tant transformadora com la que, gaire bé
espasmòdicament al llarg del últims segles, ha anat consolidant els avui tant amenaçats, Drets
Humans fonamentals
Pero, per avençar cap a aquest futur,
hem d’encarar tres tipus de reptes: en primer lloc ens cal esdevenir ben descreguts en front el discurs de la inevitabilitat i la contundència
de les dràstiques mesures emprades pels dirigents. En segon lloc es tracta de
prendre en les nostres mans aquella part del nostre destí que podem modificar.
I finalment hem d’identificar quins son i han estat els trets mes destructius de
la nostra cultura, els que ens han dut
fins on som. . Si ho fem els podrem combatre;
d’altre manera, infiltrats com estan en la nostra vida, revestits d’una
enganyosa familiaritat present en el llenguatge,
en les representacions que tots
compartim, no podrem canviar-los. Perquè
darrera el que se’ns ofereix com a única i natural realitat, n’hi ha una altre mes difícil d’evidenciar. Hi ha una determinada concepció de qui es l’ésser humà
i què es el que el mou, el que el motiva..
Segles de historiografia ens expliquen que l’home es un llop per l’home,
i,
la majoria d’interpretacions de les teories de Darwin, serveixen per
afirmar amb contundència que el progrés
( també hi ha molt a dir sobre què s’entén per progrés...), es resultat de la competència mes brutal que legitima
el domini dels mes forts Aquest principi impregna, de forma oberta o
camuflada la nostra cultura publica i es mostra descaradament i. n’és un
exemple tant sols, quan un debat polític televisat queda immediatament traduït. reduït a un
guanyador i a un perdedor com si d’un partit de futbol es tractes, mentre s’oblida
el contingut de les diverses formes de mostrar opinions que gaire be sempre tenen
varies cares i formes d’expressió. El “rankins”,
les competicions, minimitzen el camp del pensament, desdibuixen els continguts. I. mes greu encara, dificulten la possibilitat de cooperació, de construcció conjunta. I en
canvi, cada cop hi ha mes estudis científics
com els de Genoveva Sastre i Montserrat
Moreno que demostren no solament l’existència de capacitats humanes
cooperatives, sinó la seva importància per a la vida, pel seu desenvolupament, des de les primeres celludes
fins a les formes mes avençades de relacions humanes i grupals. El progrés
humà, es fonamentaria, no en la competència, sinó en la cooperació. Alguns exemples
ben significatius trobem en l’evolució de la vida la vida individual i en la dels pobles. Ara faríem
bé d’ optar per aprofundir en el sentit humà de la cooperació.. Potser així, començaríem a concebre un futur imperfecte, sí, però no un futur
catastròfic.
No hay comentarios:
Publicar un comentario